Daarnaast moet iedereen de inhoud kunnen waarnemen en je website of app kunnen bedienen. Dus ook klanten die blind zijn of een spierziekte hebben.
De Accessibility Act is bedoeld om financiële informatie toegankelijk te maken voor álle klanten. De rol van taal is daarbij cruciaal. Minstens 40% van de klanten begrijpt financiële informatie onvoldoende om goede beslissingen te kunnen nemen. En van de klanten met een beperking kan minstens een derde niet zelfstandig internetbankieren. Er is dus een wereld te winnen.
Taal is essentieel voor de effectiviteit van je website of app. En effectief bent je pas echt als je klanten zelfstandig aan de slag kunnen met jouw informatie. Daarvoor moet de taal op je website en over je producten begrijpelijk zijn. Als je klanten snappen waarvoor ze tekenen, geeft hun dat bovendien veel vertrouwen. En het geeft jou juridische rugdekking.
Wil je aan alle onderdelen van de Accessibility Act voldoen? Of wil je gewoon klantvriendelijker en effectiever communiceren? BureauTaal adviseert je organisatie, traint je medewerkers en herschrijft je communicatie naar begrijpelijke taal. Neem contact op met Simo Goddijn, 0345 544 835.
We hebben de eisen en getallen gebaseerd op de volgende documenten:
European Accessibility Act
Toegankelijkheidsmonitor Consumenten en Ondernemers 2024
PIAAC onderzoek naar kernvaardigheden volwassenen 2023
Wil je meer weten? Neem gerust contact met ons op.