

Een begrijpelijke cao zorgt dat iedereen de juiste verwachtingen heeft in de werkrelatie. De duidelijke tekst helpt medewerkers afspraken na te zoeken en te begrijpen. En helpt HR-medewerkers om heldere brieven te schrijven over personeelszaken. Als werkgever laat je met zo’n cao zien dat je medewerkers serieus neemt. Want afspraken zijn pas echt waardevol als iedereen ze begrijpt.
Veel cao’s zijn in de loop van jaren steeds uitgebreider geworden. Nieuwe afspraken kwamen erbij, oude teksten bleven staan. Daardoor ontstaan ingewikkelde formuleringen waarmee zelfs vakmensen moeite hebben. Neem deze zin:
“De werknemer wordt bij aanstelling in het algemeen ingeschaald op het schaalsalaris bij 0 functiejaren; echter, indien een werknemer in een functie elders zoveel in de functie bruikbare ervaring heeft verkregen, dat het op grond daarvan niet redelijk zou zijn hem op basis van 0 functiejaren te belonen, kunnen hem – in overeenstemming met die ervaring – extra functiejaren worden toegekend.”
De meeste lezers moeten die zin meerdere keren lezen. Terwijl de boodschap eigenlijk heel simpel is:
“Als je bij ons komt werken, krijg je het salaris dat voor jouw functie hoort bij ‘0 jaar ervaring’. Maar heb je al veel ervaring opgedaan in een vergelijkbare functie? Dan begin je met een hoger salaris dat past bij jouw ervaring.”
De gevolgen voor de werknemer zijn hetzelfde als bij de eerste tekst. Maar de tekst is ineens duidelijk.
Een cao aanpassen draait niet alleen om de taal vereenvoudigen. Alle afspraken moeten inhoudelijk en juridisch kloppen. Daarom werken werkgevers, vakbonden en taalexperts tijdens zo’n traject nauw samen. De nieuwe tekst hierboven is uitgebreid met deze partijen afgestemd.
Steeds meer organisaties ontdekken dat duidelijke taal geen ‘extraatje’ is. Het hoort bij goede communicatie. Benieuwd hoe jullie cao begrijpelijker kan? We denken graag met je mee. Bel of mail met Floor van Horen: 0345 544 837, floor@bureautaal.nl.
