Dat vraagt niet om mooipraterij, maar om zorg voor je lezer. Met de tips uit dit artikel lukt dat beter.
We geven toe, met begrijpelijke taal vallen we graag met de deur in huis. Brieven van 5 pagina’s met op pagina 3 de boodschap dat je contract niet wordt verlengd: ik ben ze tegengekomen! Maar bij ons vind je ze niet. Ook een vervelende boodschap zetten we graag al in de eerste alinea. Dat is wel zo eerlijk en duidelijk voor de lezer. En het kan zeker ook vriendelijk zijn, als je het op de juiste manier aanpakt.
Want begrijpelijke taal leent zich eigenlijk juist goed om ook vriendelijk over te komen. Begrijpelijk schrijven betekent namelijk: je verplaatsen in je lezer. Wat heeft die nodig om de juiste dingen te kunnen doen? Vriendelijker kan niet, toch? De juiste toon vinden is daarbij belangrijk, vooral bij slecht nieuws. Want hoe doe je dat nu precies, duidelijk én vriendelijk schrijven? Hieronder een aantal tips.
Gebruik deze tips om slecht nieuws duidelijker en vriendelijker te brengen:
Nog even terug naar het voorbeeld van het contract dat niet verlengd wordt. Met de tips hierboven zou de eerste alinea van zo’n brief er bijvoorbeeld zo uitzien:
Op 1 mei spraken we elkaar over je contract. We hebben besproken dat we je contract niet verlengen. We begrijpen dat dit niet het bericht is waar je op hoopte. Daarom denken we graag met je mee om je overstap naar nieuw werk zo prettig mogelijk te maken. Hieronder lees je hoe het nu verdergaat.
Wil je meer weten over hoe je lastige boodschappen begrijpelijk opschrijft? Volg onze training Begrijpelijk schrijven. Of neem contact op met Mariëlle via 0345-544 836 of marielle@bureautaal.nl.