
Staedion is de grootste woningcorporatie in Den Haag. De medewerkers communiceren veel met huurders. Ze weten daardoor ook goed wat hun doelgroep wel en niet begrijpt. Tegelijk bereiken ze lang niet altijd hun doel met hun communicatie. Dat heeft deels te maken met verouderde brieven. En deels met het verschil in de belevingswereld van de schrijver en de belevingswereld van de lezer.
De huurders vinden het belangrijk dat Staedion vriendelijk, deskundig en snel is. En dat ze daarnaast met hen meedenken en zich houden aan de afspraken. B1 past perfect bij deze waarden. Daarom helpen wij Staedion met brieven en e-mails op taalniveau B1. Dat betekent dat we moderne teksten maken, waarin de huurder en de behoefte van de huurder centraal staan.
Dat doen we niet alleen, we werken samen met de inhoudelijke experts van Staedion. Met een startgesprek vóór het schrijven en feedbackgesprek na het schrijven, werken we efficiënt en prettig samen.
We maken ook een nieuwe schrijfwijzer. Die bevat alles wat de schrijfcoaches (redacteuren) en schrijvers nodig hebben om zelf begrijpelijk te schrijven. De schrijfcoaches van Staedion schrijven al jaren volgens de oude schrijfwijzer. Ze zijn er niet zomaar van overtuigd dat de nieuwe regels beter zijn. Daarom nemen we ze in een aantal workshops mee in de argumenten voor de nieuwe schrijfstijl. We geven praktische voorbeelden, die de schrijfcoaches helpen om hierover het gesprek met andere collega’s aan te gaan. Want iedereen moet wennen.
Onze aanpak zorgt ervoor dat de nieuwe brieven en e-mails steun krijgen van de schrijvers en de schrijfcoaches. Iedereen is betrokken en schakelt om naar de nieuwe schrijfstijl. Hierdoor heeft Staedion straks brieven, e-mails en andere teksten op B1-niveau. Zo begrijpen huurders wat ze wel en niet moeten doen. En kunnen ze met vertrouwen wonen in hun huurwoning.
Een belangrijke succesfactor voor dit project is de samenwerking met het projectteam van Staedion. Ze zijn niet voor de snelste manier gegaan, maar voor de meest duurzame. Het projectteam neemt de tijd om met ons in gesprek te gaan over processen. Over wat de huurder nou wel en niet moet doen. En wat die daarvoor nodig heeft en wat niet. Zo kunnen we de huurder en diens behoefte écht centraal zetten!
