
Thuisarts staat bekend als een betrouwbare website met begrijpelijke informatie. Ze bewijzen daarmee dat je begrijpelijke taal kunt verankeren in je organisatie. Hun geheim? Artsen en redacteuren werken samen aan teksten. En ze worden samen getraind in begrijpelijke taal. Zo zijn de teksten duidelijk leesbaar én inhoudelijk kloppend.
Bij Thuisarts werken mensen met verschillende achtergronden: huisartsen en redacteuren. De artsen weten precies hoe het zit met symptomen en behandelingen. En de redacteuren kunnen goed schrijven. Samen moesten zij begrijpelijke en betrouwbare medische informatie gaan leveren aan leken. De vraag was: leer ons teksten te schrijven die zo veel mogelijk mensen begrijpen.
Ruim 20 jaar geleden volgden medewerkers van Thuisarts hun eerste training Begrijpelijk schrijven bij BureauTaal. We maakten een schrijfwijzer op maat waarin we de afspraken over begrijpelijk schrijven op een rij zetten. Daardoor heeft iedereen dezelfde basis bij het schrijven. Iedere [week? Maand?] overleggen en discussiëren de schrijvers over nieuwe teksten voor de website. Ze houden elkaar scherp.
In de loop van de tijd is het Thuisarts-team veranderd en uitgebreid. Ook de nieuwe medewerkers volgden de training bij BureauTaal. Schrijvers voor wie de training lang geleden was, sloten weer aan. Zo houden ze hun kennis en vaardigheden op peil.
Inmiddels heeft Thuisarts partners die ook teksten aanleveren voor de website. Er is één voorwaarde: de teksten zijn op taalniveau B1, en net zo inhoudelijk juist als de teksten van Thuisarts.
Thuisarts.nl is een voorbeeld voor ziekenhuizen en belangenverenigingen. Hun teksten zijn kort, begrijpelijk en inhoudelijk juist. Dat bereiken ze door niet alleen artsen, maar ook redacteuren bij het schrijfproces te betrekken. En door iedereen dezelfde basis te geven: een professionele training Schrijven in begrijpelijke taal.
